2010. nov. 5.

Mitmivan Hanoiban - 5.rész

Ja szoval ez a szembeforgalom, amiben segitett az ember, ez viszonylag szokott lenni neha, tobbsavos utak szelso savjaban is szoktak lenni szembejovok, az egyik a multkor a sav kozepen ment, es akkor azert a biztonsag kedveert folyamatosan nyomta hozza a dudat. Ez a normalisan menoket latszolag nem zavarja. Ja egyik nap mentem egy kirandulasra Halong Bay-re, ott figyeltem hogy hogy kell vezetni. Na ugy kell hogy amikor akart az ember elozott, az nem szamitott, hogy jonnek szembe, motorral le lehetett huzodni, neha autoval is, de autoval olyan is van, hogy meg is kell allni, mert pont jonnek szembe elozok. Egyszer nekunk is jott szembe egy masik busz, aki pont elozott, es akkor mi lehuzodtunk szelre es meg is kellett allni. Az a baj, hogy Halong Bay-ben nem csinaltam kepeket, mert tele volt a memoria. Aztan elmentem egy helyre kartyaolvasot venni, ott mondtak, hogy ja ezen a kartyan nincs is semmi. Na kiderult, hogy nem volt rendesen bedugva a kartya, es mindig a fenykepezogep belso memoriajara ment a kep, azert telt be mindig olyan hamar. De most nemreg a kartyaolvasobol visszaraktam a fenykepezogepbe a kartyat, na ott mar card errort mondott, le is kellett vegul formazni igy sok kep elveszett. Szoval Halong Bay-ben bekerultunk egy nagyon szep barlangba is ahol kulonbozo teremtmenyek formazodtak a kovekbol szerintuk, pl sarkany meg sok allatt, de buszon utazo buddhat is mondtak az egyikre. Amugy a sziluett az vietnami angolban szit, ez is itt derult ki. Na olyan jo volt az a barlang, hogy voltak ott Uk-s lanyok, nekik is mondtam, hogy a kepeket kuldjek mar el, meg vegul ugy alakult, hogy ok masik csoporttal mentek, en meg csak vietnamiakkal maradtam, na ok nagyon orultek, hogy van veluk egy kulfoldi, fenykep is kellett nekik mindig. Es akkor volt olyan hogy csinaltak csoportkepet, es szoltak az idegenvezetonek, hogy engem is allitson mar oda. Es akkor az ember ugy szolt oda, hogy hey foreigner man!, de utazasi irodakban inkabb sir-t szoktak mondani. Szoval meglett a kep, es a mellettem allo ember halatol remego hangon mondta nekem oda, hogy koszonom. Most elmegyek itt a wc-re de elott a konyvben megnezem, hogy van a wc vietnamiul, bar szerintem ugyse fogjak erteni. Amugy 4000 dong egy ora internet, szoval 1 dollarert 5 orat is lehet. Ja pont egybol ertette is a no, bar szerintem inkabb csak megsejtette. Tegnap vettem is egy vietnami phrasebookot hogy valami legyen, mert mindenre csak mondjak a yes-t aztan vegul kiderult, hogy nem ertik. Pl tegnap a hotelben
-Tudod mikor indul a tura?
-Igen.
-Esss mikor indul?
-Igen.
Ilyen szokott lenni. Na szoval Halong Bay-ben az volt, hogy a hajoban a vietnamiak nyomtak a karaoket is, de ott is mindenkinek nagyon jo hangja volt, legalabbis ugy hallatszott. Persze probaltak nekem mondani, hogy van angol nyelvu is. Elmeletileg dragabb jegyet vettem, hogy legyen benne kajakozas is, de aztan az ember nem tudta ott, mit akarok, probalt telefonalni, vegul egy masiknak mutattam, hogy a jegyre is rairtak, hogy kajak, es akkor volt az, hogy jo akkor van 30 ok 20 perced, de siess, mert nem adok vissza penzt, ha nem jossz, nem ertettem, hogy ezzel mit akart mondani, de eleg ideges volt, persze ram mar az indulasnak is ideges volt, mert kulonbozo okok miatt varni kellett, pl a hotel eloszor mondta, hogy otthagyhatom a cuccot, aztan, hogy megse, aztan, hogy megis. Ja ez  a masodik hotel volt Hanoiban, visszaterve atmentem egy harmadikba, itt 10 dollarert reggeli is volt, de nem sok. marmint nem 10 dollar volt a reggeli, hanem a szoba. Szoval Halong Bayben igy lett vegul kajak, hogy itt az evezo, meg a ruha szalljak be, aztan vartam hogy beszalljon az ember is, de inkabb csak elrugta a cuccot, hogy menjek, na hirtelen nem is tudtam mit kell itt csinalni, nem hiszem, hogy valaha kajakoztam volna, de azert szerencsere menni nem bonyolult, voltak ott magas sziklak, alattuk jaratokkal, az egyiken be akartam menni, de nem mertem, hatha kicsi, aztan lattam embereket atmenni egy masik jaraton, es en is inkabb ott mentem. Na persze a vegen nehez volt visszatalalni a hajohoz, mert nem tudtam melyik a mienk. Ott akkor aztan a vietnamiakkal mindig kellett kepet csinalni, amiket Thu Ba el is kuldott azota. Volt ezen a turan egy no, aki, amikor az elejen odafele meg szinte csak vietnamiak voltak, probalt hozzam, meg mindenkihez vietnamiul beszelni, en mindig annyit mondtam, neki, hogy nem ertem, ezen nevetett es tovabb mondta. Mar annak is orultem egy ido utan, hogy volt ott egy thai lany, akinek thaiul mondtam valamit, de o vegul eleg jol tudott angolul. Amikor mar jottunk visszafele, akkor megalltunk egy helyen, ami egy hatalmas bolt volt turistaknak, persze nem is vettem ott semmi. De az volt, hogy ott az eladok par embernek japanul mondtak, hogy nezzek kerem, na akkor ra is neztem az egyik eladora, hogy megkerdezem, hogy japan-e vagy honnan tud japanul, aztan nem mosolygott, pedig mindig szoktak, na vegul kiderult, hogy azert, mert ez a hely elegge a japanokra volt kihegyezve. Voltak nagy tablak, amire csak japanul volt kiirva a szoveg. Vegul egy asztalnal ultek a japanok, ahol volt nekik termekbemutato teabol meg kajakbol, en is odaalltam, hogy hatha akkor itt lesz valami, nagyon sokaig tartott mig engem is megkinaltak, na vegul japanul koszontem meg, erre mar nekem is mondtak, hogy akkor uljek le en is. A japanok aztan ugyanugy beszeltek hozzam is, meg se lepodtek, hogy nem annyira nezek ki japannak, persze aztan egy ido utan megkerdeztek, hol tanultam. Az eladok nagyon jol tudtak japanul, kiejtes, nyelvtan, pedig vietnami anyanyelvvel ezt legalabb olyan nehez megtanulni, mint az angolt, de kiderult, hogy ok meg angolul is normalisan beszeltek. Igy vegul lett az a poen, hogy japanul sikerult a leghosszabban es legnormalisabban vietnamiakkal beszelni. A japanok persze vettek ott minden szart, aztan vegul a japanok kerdeztek meg tolum, hogy en miert nem veszek semmit nincs penzem? Mondtam, hogy nincs hely, aztan le is mondtak rolam az eladok, de egy ido utan meg a rizspalinkat mutogattak, ahol a palackokban kulonfele allatok voltak. Kar hogy itt az internetezohelyen lehet dohanyozni, de az elobb pl egy 10eves gyerek dohanyzott mellettem, mikozben a warcrafttal jatszott. Ja a wc-ben volt wc-papir is, annyi, hogy az ajtot nem lehetett bezarni, persze valami mindig van.
Ja mar ket ember lattam, hogy elutottek minimalisan, itt guggolt az utcaban egy ember, valamit szerelt, aztan egy taxi kicsit nekiment, az ember utotte nagyon a taxi ablakat, a taxis rezzenestelen arccal ment tovabb. Meg Sapaban egy tolato kis busz nekiment egy nonek, aki ennek hatasara nevetgelve arrebballt.
Ja Sapaba ejszakai busszal mentem, na persze a buszon szet lehetett fagyni, meg olyan kenyelmetlen volt, pedig ez olyan alvobusz, kicsi hely volt, a mellettem ulo ember at is terjeszkedett ram reszben. Akkor probaltam hatra ulni, de ott meg hidegebb volt, meg az is volt, hogy a melettem ulo ember a mobiljan nagy hangon jatszott. Egy japan ember hatraszolt nekik, de ennek semmi hatasa nem volt. KEsobb meg jobban hatraszolt, ennek hatasara az ember hirtelen elrakta a telefon, es hirtelen lefedult a foldre. Aztan amikor rajottem, hogy az az ulesek kozotti resz legalabb vizszintes es ugyanugy parnazott, mar sajnaltam, hogy ez nem nekem jutott eszembe. De vegul a hatso sorban az uleseken vegig lehetett fekudni, ket takarot is szereztem, de igy is szetfagytam. Kb hajnalban ertunk Sapaba, ja itt hegyek kozott lako etnikai kissebbsegek faluit lehet gyalogturan megnezni. A busznal mar csomoan alltak hoteles kartyaval, hogy menjek veluk, akkor jutott eszembe hogy irtak valahol hogy az ilyenekkel nem kell menni, csak aki a nevemet mutatja fel, na aztan valaki mutatta is, motorral vitt a hotelhez, remegtem a motoron a hidegben, aztan ejjel a hotelben is olyan hideg volt, meg meleg viz se volt. Volt egy turavezeto, de mindig a kisebbsegi falusiak kozul is par jott velunk, hogy hatha veszunk valamit. Lehetseges, hogy pont a Sapaban keszult kepek vesztek el. Szoval ott meg is faztam, ugyhogy visszateres elott vettem is egy pulovert ott, hogy ne fagyjak szet megint a buszon. Meg inkabb vettem is holnapra repulojegyet Ho Chi Minh-be, mert ott van a nagymeleg, bar allitolag eso is. Itt sose tudom hol kell enni, de aztan tegnap az utazasi irodaban a lany mondta, hogy neki odahozzak a kajat 10000 dongert, ami fel dollar, marmint a kaja ennyi a szallitas ingyenes. Mondtam, hogy nem rendelne-e nekem is, rendelt is, aztan kerdeztem, hogy megehetem-e itt, hat persze, arrol mondtam, hogy csinaljon mar par fotot, mert nalunk nem nagyon van ilyen, hogy az utazasi irodakban rendelnek kajat az embernek es ott meg is lehet enni. Lett is par foto, de szerintem azok is az elveszettek kozott vannak. 100 dollart keres havonta, es nincs szabadnap, hetvege se. Lehet, hogy ma is megyek oda kajalni, ha odatalalok, es akkor legalabb lesz foto megint. Ja egy ido utan jott a kajas no az edenyekert, hogy viszi vissza, persze en meg mindig ettem, de megvarta. De biciklivel jott, pedig a motor a divat. 12 eve meg 90% bicikli volt, most meg mar motor van helyette, de van is budos, meg zaj. Ma helyi busszal jottunk vissza a buszpalyaudvarrol, 3000 dong egy ut, es az ember odajon aki arulja a jegyet, es meg kell venni. Viszonylag jo allapotban van a busz. Holnap 10kor megy a repulo, remelem nem felejtem el. Meg kell szabadulni ettol a meleg pulovertol, mert rengeteg helyet foglal.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése